søndag 21. august 2011

Cayo Santa Maria

Etter Trinidad bestemte vi oss for å utforske enn øy nord på Cuba; Cayo Santa Maria. Øya består utelukkende av resorts og er reservert kun for turister (siden ingen cubanere i teorien skal ha råd til å bo på luksushotell). Vi sjekket inn på et femstjers resort og ja, hva kan man si, de stjernene var ikke satt etter europeisk standard. Her betaler man egentlig bare for strandsone og mat (all inclusive), ikke fine rom og service. Greit nok det, for stranda var helt fantastisk. Klarere vann og hvitere sand har jeg bare sett i Tulum, Mexico. Cayo Santa Maria er absolutt plassen på Cuba når du trenger en pause. Ingen cubanske menn med hvesende kattelyder eller tiggere. Bare følelsen av sol mot hud, lyden av sjøfugler og lukta av svalende sjø.

DSC_0421 DSC_0416DSC_0423DSC_0426

DSC_0432    DSC_0438

Ja, bilder sier mer en tusen ord, og disse bildene er hverken tatt med noe fancy linse eller redigert – det var faktisk bare så fint. Etter å ha vært i Cuba og Mexico blir det veldig hardt å dra til f.eks. Mallorca eller andre typiske feriested – det kan rett og slett ikke måle seg. Det er offisielt, jeg har forelsket med i Latin-Amerika og det Karribiske hav. Ingen ny ferie før jeg har spart opp til å dra tilbake. Når det gjelder Cuba spesielt blir det nok ingen ny tur umiddelbart, men det hadde vært veldig interessant å dra tilbake om 10-15 år, når lederne er byttet ut, for å se på forskjellene. Etter å ha lest boken “Dette er Cuba, alt annet er løgn!” har jeg fått større interesse for cubansk historie og politikk. Om du planlegger å reise til Cuba, eller bare synes landet er interessant, burde du absolutt lese boken av Vegard Rye og Dag Hoel. Historiebøker er ikke noe jeg vanligvis plukker opp, men denne er satt sammen på en måte som gjør den lett leselig og interessant.

Selv om strandliv er herlig, blir man litt rastløs etter fire måneder med det, så jeg og Ingrid forlot hotellet for å dykke. Det ga ikke akkurat mersmak, og ikke fordi vannet var uklart eller at det ikke var noe å se på. Dykkesenteret var (som alt annet) statlig styrt og de som jobbet der var ikke de med lidenskap for yrket. De tilpasset ikke dykkested til kvalifikasjonene vi faktisk hadde og tok oss med på en grunn og kjedelig plass. Serviceinnstillingen og profesjonaliteten var heller ikke på topp. Så, om du ønsker å dykke i Cuba – ikke forvent super service og gi klar beskjed om hva du ønsker å få ut av dykket!

Dykketuren brakte i hvert fall med seg noe positivt, vi møtte to andre turister som både oppholdt seg på samme hotell som oss og som skulle inn til Havanna igjen samme dag som oss. Siden vi lenge hadde grublet på hvordan vi skulle komme oss inn til hovedstaden uten å bruke massevis av cuc på taxi, ble vi kjempeglad når vi fikk tilbud om å sitte på bussen de fikk sendt av reiseselskapet gratis. De to vi møtte var en del av en gruppe med internasjonale, profesjonelle fotografer som reiste sammen rundt til ulike steder i verden. På veien tilbake stoppet vi på .. hvor selveste Che er gravlagt.

Vi kom oss da veldig billig og raskt inn til Havanna igjen hvor vi var en dag før vi satte oss på de ”flotte” flyene igjen – mot Bahamas og USA. Tiden i Latin-Amerika var plutselig over. Rart, trist og godt. På tide å komme hjem igjen til kjent og kjært igjen. Har opplevd masse og møtt mange flotte mennesker! Angrer ikke et sekund på at jeg dro til Mexico for å studere eller at jeg reiste videre etter eksamen! Sitter du hjemme i sofaen og tenker på å reise ut i verden, men synes det er litt skummelt? Dra, dra, DRAA! Det er det beste valget jeg noensinne har tatt!