tirsdag 10. mai 2011

And then there were non

Tiden vi alle håpet på aldri skulle kommet har kommet, det tre måneders lange oppholdet her i Puerto Escondido er over. Eksamen i ex.fac ble avholdt på onsdag og så var det plutselig sommerferie med alt det innebærer. I alt eksamensstresset har hjemreisetankene blitt nedprioritert og lettere fortrengt. Torsdag dro de første, Lise hjem til Norge og Hamarøy på videre eventyr nedover Mellom- og Sør-Amerika. Det ble mildt sagt dyster stemning i gruppa i det man plutselig innser at man må forlate plassen og menneskene man i løpet av de siste månedene har blitt så knyttet til. Fredagen, som for de aller fleste, var den siste dagen her i Puerto gikk til å sleike til seg de aller siste solstrålene, bade og bli kastet rundt av bølgene for siste gang.

DSC_0306DSC_0299DSC_0314DSC_0317DSC_0370

På kvelden ble det arrangert avslutingsfest i hagen med den fantastiske grillmaten. Selv om alle var klar over at det var det aller siste måltidet vi spiser sammen i Puerto (for flere middager andre steder skal det bli) var det god stemning. Senere på kvelden tok vi turen ut på barfly, der de også arrangerte avkjedsfest for oss. En utrolig hyggelig kveld med verdens beste gjeng <3

DSC_0398DSC_0417DSC_0411

DSC_0404DSC_0421DSC_0419

Så var tiden kommet. Lørdags formiddag forlot alle bortsett fra fem hotellet for siste gang. Å måtte si farvell med alle var ikke akkurat lett, og det hele ble en tårevåt affære. Rart å se alle sette seg i taxien og kjøre avgårde og vite at de ikke bare skal på superche en tur. Litt trist å ikke få være sammen med alle de siste dagene de skal tilbringe i Mexico City, men det ville innebært en 12 timers busstur alene hjem til Puerto. Så da var det godt at iallefall Sara, Marthe, Marion og Helene bestemte seg for å være noen ekstra dager her før hjemreise til Norge. For å ikke sitte å furte hele kvelden bestemte vi oss for å kose oss ute. Vi fikk sett Sara danse salsa med Cesar på Kabbalah (alltid like fascinerende) før turen gikk til Barfly og til sist Sativa. Selv om vi hele tiden trodde vi så medlemmer av gruppa, for å bli skuffet, hadde vi en veldig gøy kveld. En litt annen opplevelse å dra ut 4 jenter, istedenfor 25. Søndag var det Helenes tur til å forlate oss, ikke hjemover med nedover mot San Cristobal for å ta igjen Hamarøy-gutta og fortsette turen med dem. Med bare fire av oss igjen, og Sara opptatt med å ta farvell til et lokalt bekjentskap dro jeg, Marthe og Marion på Guadua for deres siste middag. Veldig mye god og spennende mat der, også samme utested der vi har tilbagt mange minnerike søndagskvelder.

DSC_0470DSC_0472

DSC_0475DSC_0490

Så kom dagen jeg har gruet meg mest til, når de resterende tre skulle begynne hjemreisen. De kjørte avgårde litt over syv i morrest og så var det bare meg da.. Veldigveldig rart. Heldigvis har jeg kattungene til selskap. Hotellet tok inn tre kattunger som ble funnet i søpla forje uke. De er bare rundt fire uker og er på ingen måte klar til å klare seg selv. Nå har de flyttet inn hos meg og tar absolutt opp mye tid. Jeg blir alene her i Puerto til søndag når søstern min kommer ned, så blir vi her sammen til den 22. Etter det forlater jeg Puerto Escondido og begynner del 2 av min reise, det gleder jeg meg kjempemasse til. Blir nok å savne denne flotte plassen, men spennende å oppleve litt mer av Mexico og, før turen går videre til Cuba og USA :)

DSC_0462

Hasta luego <3

2 kommentarer:

  1. Hei:)

    Tenker litt på å reise til Mexico neste vår gjennom Gostudy. Hvordan er nivået på lærerene? Og er det noe du synes er negativt med opplegget der nede? Hvor mye spanskundervisning har dere?

    Hadde vært fint å fått svar på disse tingene:) Det ser veldig fint ut der nede, håper du har hatt et fint opphold:)

    Du kan gjerne svare på mailen min hvis du vil: lene.b88@hotmail.com

    Mvh Lene:)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Så flott at du vurderer Mexico, det anbefaler jeg deg å gjøre! Vi var fornøyd med vår lærer, Ole Johan Moe, flink å trekke ut det mest sentrale fra pensum, ga oppfølning og hjelp med det vi synes var ekstra vanskelig. Om han skal fortsette å være lærer her på studiesenteret eller om noen andre overtar vet jeg dessverre ikke. Det er høyskole, så læring går hovedsakelig ut på egeninnsats. Fagene er veldig greie da, så man trenger ikke bruke all verden av fritid på å lese. Alle i klassen sto på ex.phil med høyt snitt, ex.fac har vi ennå ikke fått tilbake.

    Er generelt veldig fornøyd med opplegget her, om noe negativt skal nevnes har vi irritert oss over dårlig internett. Tregt og detter ofte ut noen dager. Ellers er det Mexico, så man må passe seg for politiet. Rart i starten, men går bare fint om man følger noen enkle forhåndsregler – som å ikke rave rundt på stranden om natten.

    Når det gjelder spansken hadde vi som gikk dette semesteret ex.phil, ex.fac og musikk, kultur, kontekst som de tre fagene. Neste semester blir mkk byttet ut med spansk. Vi har frivillig tatt spanskkurs på kveldene for en ekstra penge. Da har vi hatt 4 timer i uka, 8 uker.

    Ja, det helt fantastisk plass, har hatt noen helt fantastiske måneder her! Om du lurer på noe mer, gjelder også andre som leser dette, er det bare å sende meg en mail; greta_johansen@hotmail.com

    Mvh. Greta

    SvarSlett