tirsdag 8. mars 2011

Langhelg i Acapulco

Denne helgen har alle jentene (-2) vært i ACAPULCO. Alle gledet seg veldig til å komme seg inn til storbyen for å shoppe på litt ordentlige butikker. Her i Puerto Escondido går det mest i typiske turistbutikker og surfshops. Vi jentene har funnet en butikk vi liker veldig godt da, den er rett borti gata og drives av en norsk dame. Mange fine sommerkjoler, shortser og buksedresser. Er en liten butikk, så dekker bare shoppingsbehovet for enn så lenge. Bussturen til Acapulco skulle ta ca 8 timer, men så må man ta i betraktning ”mexicotime” da. Bussturen til var overraskende nok bare litt over tiden og reisen tilbake tok litt over 9 timer. I Mexico har det, som sikkert mange har fått med seg, den siste tiden vært mye narkorelatert vold. Bare noen uker før vi reiste ned ble det funnet 15 hodeløse menn utfor et kjøpesenter nettopp i Acapulco. Den siste uken har vi også hørt rykter om ”taxi-krig” i Acapulco – og ikke krig i den forstand at de setter ned prisene for å tiltrekke kunder – men mer type drepe-hverandre-og-kidnappe-passasjerer-krig.. hyggelig. Dette gjorde at vi selvsagt var litt betenkte og vi tok derfor litt ekstra sikkerhetsforbehold under oppholdet (blant annet kjørte vi med ”private” taxier bestilt av hotellet).

Vi ankom sent på torsdagskveld, så da ar det rett på macern å hive i oss mat! Det var også et mål med turen: BurgerKing og McDonalds!! Har kjent et dypt savn for det her i Puerto. Etterpå var det en liten orienteringsrunde i området. Hotellet vi var på lå veldig sentralt, kjøpesenteret en fem minutters tusletur unna og alle utestedene lå rett over gata. Fredag hadde vi bare ett mål: sprenge budsjettet på shoppiiiing! Og det tror jeg alle klarte veldig godt. Pengene ble lagt igjen på zara, berska, pull and bear (muligens ny ynlingsbutikk for min del), shasa, quicksilver osvosv. Etter å ha lagt ut fangsten på hotellrommet og beundret den en stund dro vi på Hard Rock for litt mat. Definitivt det beste og dyreste måltidet hittil i Mexico - ble med drikke rundt 100 norske kroner, kjeempedyrt ^^

På kvelden ble det vors på hotellrommet før vi dro på Paradise; et utested rett under hotellet. 230 pesos (100kr) inngang og dermed ”open bar” hele kvelden! Utested med både open bar og mulighet til å hoppe i strikk, bra kombinasjon? Anne Line var den modigste av oss, tror muligens vi på bakken hadde mer nerver enn hun. Fikk ellers danset oss god og svett utover natten, fin ting med uteplasser som har åpne løsninger i 35 grader..

Lørdag måtte noen av oss tilbake til kjøpesenteret, bare for å sjekke at vi ikke hadde oversett noen skatter dagen før. Andre tok en rolig dag ved bassenget eller sjekket ut stranden som lå rett over gata, under utestedene. Noen få tok også turen til et enormt kjøpesenter, the Island, som lå 40 min unna med taxi. Der var det for det meste merkeklær og andre litt mer eksklusive butikker. Lørdags kveld ble det PizzaHut, før vi dro på hotellet og koset oss sammen før turen gikk videre til Palladium, et av de beste utestedene i Mexico, og helt sikkert i hele mellom Amerika. Rød løper, metalldetektorer, 250 pesos inngang og åpen bar. Fikk egne bord og drinkene ble servert fortløpende, om noen tente en røyk tok det ikke mer enn 2 sekunder før en av servitørene hoppet frem med en lighter. Det var definitivt et utested for de mer velstående meksikanerne, og turister som oss. Alle hadde det kjempegøy med mye bra musikk spilt på et av de mest avanserte musikksystemene tilgjengelig på markedet. Også mye show med dansere og andre performance artister. Deriblant ”the devil” som vist på det nederste bildet. Syykt show!

Alt i alt en utrolig vellykket og etterlengtet langhelg! Livet er herlig i Mexico :D